ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА АГРАРНОГО СЕКТОРУ УКРАЇНИ

Post Reply
admin
Администратор
Posts: 55
Joined: 18 Nov 2019, 12:51

ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА АГРАРНОГО СЕКТОРУ УКРАЇНИ

Post by admin » 21 Nov 2019, 05:56

О.М. Ільчук, здобувачка
Національний університет біоресурсів і
природокористування України


ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА АГРАРНОГО СЕКТОРУ УКРАЇНИ

Сільське господарство – це одна з провідних галузей економіки України, яка має значні природні конкурентні переваги. Аграрний сектор, харчова та переробна промисловість забезпечують 18 відсотків валового внутрішнього продукту, 17 відсотків зайнятості населення в економіці України. Сільське господарство є однією з основних галузей економіки, що забезпечила в 2017 році більше 10 відсотків валового внутрішнього продукту держави. Тому увага держави до сільськогосподарських підприємств України і аграрного сектору в цілому є об’єктивною необхідністю утримання їх конкурентоспроможності.
На сучасному етапі, державна підтримка сільського господарства відбувається за такими напрямами: фермерські господарства; галузі тваринництва, садівництва та виноградарства, закупівля техніки вітчизняного виробництва. Дані напрями реалізуються через відповідні програми міністерства аграрної політики України [2].
Для вказаних напрямів підтримки використовуються прямі, непрямі та опосередковані форми підтримки. Прямі форми реалізуються через надання кредитів, субсидій та компенсацій частини витрат на страхування урожаю. Непрямі – через проведення інтервенції сільськогосподарської продукції, встановлення внутрішніх закупівельних цін та митних тарифів з метою підтримки вітчизняних товаровиробників. Опосередковані – реструктуризація та списання заборгованості зі сплати податків та зборів, встановлення спеціальних режимів оподаткування, державне стимулювання науково-дослідної діяльності.
Державна підтримка аграріїв реалізується за допомогою адміністративних та економічних методів. Адміністративні методи включають в себе антимонопольне регулювання, контроль за дотриманням норм та стандартів екологічної безпеки, раціональне використання земельних ресурсів. Економічні методи – пільгове оподаткування та кредитування, субсидіювання сільськогосподарської продукції, нормування витрат на виробництво.
В практичному плані, державна підтримка, яка є складовою аграрної політики, здійснюється через наступні державні інституції: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство аграрної політики та продовольства України та Державну фіскальну службу.
Порівнюючи рівень дотацій українських аграріїв з їхніми колегами з країнам Європейського Союзу, відмітимо, що підтримка останніх є вищою. Зокрема в Польщі виділяється 107 євро на 1 га ріллі, крім того існують програми дотації окремих видів сільськогосподарської продукції, як рослинницької так і тваринницької, програми підтримки молодих фермерів. Ці програми фінансуються через Європейській інвестиційний банк і дали змогу відкрити понад 30 нових ринків збуту сільськогосподарської продукції [3].
Основними викликами для створення сприятливих умов для залучення приватних інвестицій у сільське господарство є: структурні обмеження, такі як недосконала ринкова інфраструктура, антиконкурентне ринкове середовище; складна процедура розподілу та отримання коштів державної підтримки; місцева монополія на ринку азотних добрив, яка призводить до ринкової неефективності, підвищує витрати виробників на добрива та стримує інновації; незавершена земельна реформа; важкий доступ сільськогосподарських товаровиробників до фінансових інструментів; недосконала транспортна логістика та інше.
Для забезпечення створення сприятливих умов для інвесторів та подальшого розвитку сільського господарства з урахуванням різних викликів, зокрема пов’язаних із зміною клімату, Розпорядженням Кабінету Міністрів України №595-р від 5.07.2019 р. було схвалено «Стратегію сприяння залученню приватних інвестицій у сільське господарство на період до 2023 року», яка спрямована на підвищення рівня довіри інвесторів та «гарантування стабільності, передбачуваності, прозорості аграрної політики та державної підтримки» [10].
Отже, збалансований розвиток аграрного сектору економіки на перспективу, повинен передбачати вирішення економічних, соціальних та екологічних проблем. На нашу думку, основними адресатами державних програм підтримки мають стати малі та середні сільськогосподарські товаровиробники, сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи та кооперативні об’єднання, які є селозберігаючими суб’єктами в сільській місцевості. Адже, в цьому випадку існує особиста зацікавленість фермера або членів кооперативу у подальшому розвитку, як власного бізнесу, так і території, де вони мешкають.

Список бібліографічних посилань
1. Закон України «Про державну підтримку сільського господарства України» – Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1877-15
2. Как живется фермеру в Европе? Льготы, кредиты и новые рынки. » – Режим доступу : https://www.ukrinform.ru/rubric-economy ... rynki.html
3. Кваша С. М., Голомша Н.Є. Конкурентоспроможність вітчизняної сільськогосподарської продукції на світовому аграрному ринку - Економіка АПК, 2006
4. Мельник Т.М. Оцінка державної підтримки аграрного сектору України http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/ _
5. Підтримка аграріїв. Електронне джерело – Режим доступу : http://minagro.gov.ua/uk/support_apk
6. Стан фінансування програм підтримки АПК. Електронне джерело – Режим доступу : http://minagro.gov.ua/uk/support_apk?tid_hierachy =1418
7. Електронне джерело – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/595-2019-%D1%80

Post Reply

Return to “1.Управління економічними системами і процесами”