ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ УПРАВЛІННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСАМИ ЕКОНОМІЧНОГО ОБ’ЄКТУ

Post Reply
admin
Администратор
Posts: 55
Joined: 18 Nov 2019, 12:51

ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ УПРАВЛІННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСАМИ ЕКОНОМІЧНОГО ОБ’ЄКТУ

Post by admin » 21 Nov 2019, 06:10

Огреб Ю., магістр економічної кібернетики ПУЕТ

ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ УПРАВЛІННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСАМИ ЕКОНОМІЧНОГО ОБ’ЄКТУ


Ключові поняття: бізнес-процес, елементи-бізнес процесу, класифікація бізнес-процесів, інформаційна система, сучасні нотації автоматизації бізнес-процесів, оцінка ефективності.
Постановка проблеми. Економічні умови, в яких опинилися сучасні вітчизняні підприємства, вимагають організації управління бізнес-процесами не лише в напряму роботи з внутрішнім середовищем, а й розширити та адаптувати цю діяльність до швидкозмінних вимог зовнішнього середовища. Враховуючи різнобічність поглядів вчених на поняття «бізнес-процес», постає проблема ретельного дослідження цього питання.
Аналіз основних досліджень і публікацій. Вивченню сутності поняття бізнес-процесу присвячено наукові праці багатьох вчених, причому підходи до визначення цієї дефініції чітко розділилися на два основні напрямки. Згідно першого підходу, бізнес-процеси зорієнтовані на опис послідовності операцій та виступають у формі закритого процесу (А. Бьорн, Г.-Е. Еріксон, М. Пенкер, В. Репін, М. Хамер, Д.Чампі). Представники другого підходу стверджують, що бізнес-процеси в організації формують ланцюжок цінностей (М. Портер, В. Міллер).
Формування мети. Враховуючи сучасні вимоги часу, виникає необхідність поглибленого вивчення бізнес-процесів підприємства з метою їх автоматизації за рахунок впровадження новітніх інформаційних технологій, які забезпечать опрацювання великих обсягів інформації, уникнення інформаційної невизначеності та забезпечення управління діяльністю підприємства загалом.
Виклад основного матеріалу дослідження.
Узагальнюючи думки науковців, визначено, що бізнес-процес – це ланцюг виробничих процесів підприємства, що знаходяться у логічній залежності один від одного, які перетворюють ресурси (вхід) у продукт або послугу (вихід), створюючи цінність для споживача. Змістовну характеристику цього твердження візуалізовано за допомогою графічного зображення окремих елементів бізнес-процесу (рис. 1.1).
Image
Рис. 1.1 – Основні елементи бізнес-процесу

На сьогоднішній день єдина класифікація бізнес-процесів відсутня. На нашу думку, у дослідженнях Е. Ойхмана та Є. Попова наведено найбільш поширену, базову класифікацію бізнес-процесів, згідно до якої виокремлюють основні бізнес-процеси, котрі утворюють додану вартість продукту (послуги); створюють продукт (послуги), що представляє цінність для клієнта; формують такий результат та споживчі якості, за які клієнт готовий платити гроші, сфокусовані на отриманні прибутку; допоміжні бізнес-процеси, що направлені на надання необхідних внутрішніх продуктів, внутрішніх послуг для напрямів бізнесу; забезпечують функціонування інфраструктури компанії; бізнес-процеси розвитку, націлені на отримання прибутку в довгостроковій перспективі; забезпечують не організацію поточної діяльності, а розвиток або вдосконалення діяльності компанії в перспективі; бізнес-процеси управління, що націлені на управління всіма трьома попередніми групами [4].
Автоматизацію виконання зазначених функцій відповідно до класифікації бізнес-процесів прийнято здійснювати за рахунок впровадження інформаційних систем у роботу підприємства. Інформаційна система – це організований комплекс організаційно-технічних заходів (сукупність підприємств, підрозділів і фахівців), а також безпосередньо інформаційних технологій і інформаційних ресурсів, призначених для функціонування інформаційних процесів, зокрема створення, поширення, використання, систематизації, збереження і знищення інформації [3.].
Інформаційна система управління бізнес-процесами підприємства охоплює усі рівні роботи підприємства, тому її використання є дієвим інструментом забезпечення оперативного отримання управлінської, фінансової та іншої інформації, що в кінцевому підсумку дозволяє приймати правильні рішення.
Функціональність інформаційної системи управління бізнес-процесами підприємства визначається в першу чергу її призначенням і метою створення системи подібного рівня на підприємстві. На ринку ІТ існує велика кількість програмних додатків для автоматизації діяльності організації, найпопулярнішими нотаціями вважаються наступні [1, 2, 5.]:
1) SADT (Structured Analysis and Design Technique) – методологія структурного аналізу та проектування, що передбачає функціональне моделювання логістичних систем на базі структурного їх аналізу, декомпозиції на підсистеми, з яких можна виділити підфункції та завдання.
2) Нотація EPC (Extended event driven process chain) використовується для опису процесів нижнього рівня та являє собою впорядковану послідовність процесів та функцій (нотація класу workflow).
3) Опис бізнес-процесів в UML-нотації (Unified Modeling Language) базується на побудові діаграм, що становлять статичну структуру процесів, а також діаграм, що характеризують фізичні аспекти функціонування системи (діаграми реалізації).
4) BPM-нотація (Business Process Management) містить опис умовних позначень для відображення бізнес-процесів та орієнтована як на технічних спеціалістів, так і на бізнес-користувачів.
Висновок.
Досвід впровадження інформаційних систем на вітчизняних підприємствах показує, що не завжди цей процес приносив очікуваний ефект. Тому логічним вирішенням цієї проблеми може бути детальний опис та аналіз бізнес-процесів, які входять до нової інформаційної системи, на основі чого розраховується очікувана ефективність від впровадження новацій. В сучасних умовах не існує єдиного підходу до вимірювання цього ефекту, тому подальші дослідження будуть проводитися у напрямку виявлення закономірностей формування та оптимізації бізнес-процесів, а також факторів, які чинять вплив та які варто враховувати при проектуванні та реінжинірингу інформаційної системи для оцінювання фінансових й нефінансових переваг від таких заходів.
Література.
1. Morozov S. Protocol-based interpretation of discrete event processes in logistics systems / S. Morozov, M. Piontek, J. Tolujew // Simulation in Supply Chain Management and Logistics. Magdeburger Schriften zur Logistik. – Magdeburg: LOGiSCH. – 2005. – № 19. – pp. 15-27
2. Аксенова О.П. Анализ графических нотаций для имитационного моделирования бизнес-процессов предприятия [Электронный ресурс] / О.П. Аксенова, К.А. Аксенов, A.C. Антонова, Е.Ф. Смолий // Современные проблемы науки и образования. – 2013. – № 4.
3. Лазор Я. О. Поняття та види інформаційних систем / Я. О. Лазор // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Юридичні науки. - 2016. - № 837. - С. 80-86. - Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnulpurn_2016_837_14
4. Ойхман Е.Г., Попов Э.М. Реінжинірінг бизнеса: реінжинірінг организации и информационные технологии. – М.: Финансы и статистика, 1997. –345 с.
5. Федоров И. Сравнительный анализ нотаций моделирования бизнес-процессов [Электронный ресурс] / И. Федоров // Открытые системы. СУБД. –2011. – № 8. – Режим доступа: http://www.osp.ru/os/2011/08/13011140/.


Post Reply

Return to “1.Управління економічними системами і процесами”